ÇOK GİZLİ (Sınırlı sayıda basılmıştır) Tarih: 2.5.1975, NO: 97
BÖLÜM I -
GENEL ESASLAR / AMAÇ
MADDE 1- Kıbrıs’ın Türk Bölgesinin ekonomik
yönden kalkındırılmasının sağlanması amacıyla Kıbrıs Türk Federe Devletinin
istemi üzerine, bölgedeki işgüdü gereksinmesinin sür’atli ve planlı bir şekilde
karşılanmasıdır.
KAPSAM
MADDE 2- Bu Yönetmelik: Kıbrıs’ın Türk
Bölgesine gönderilecek işgücünün ve önceliklerinin saptanmasını, seçimini
değerlendirilmesini ve gruplandırılmasını,Bu görevi yapacak örgütün kuruluş ve işleyiş esaslarını,
Uygulamada
izlenecek yöntemleri,
Uygulamada
kullanılacak mali kaynakları ve sarf usullerini,
Gönderilecek
işgücü için bölge ve aile seçimi ölçütlerini ve tarım sektöründen gidecek
işgücünün seçiminde öncelikli yöreleri kapsar
BÖLÜM II - “Gönderilecek”
işgücü, bölge ve aile seçimi ölçüt ve genel öncelikleri
İŞGÜCÜ
MADDE 3- Tarım, sanayi, turizm ve diğer
hizmet sektörlerinde istihdam edilmek üzere Türkiye’den Kıbrıs’ın Türk
Bölgesine gidecek olan işgücü aşağıdaki guruplardan oluşur.- Daha evvel Türkiye’ye göç etmiş bulunan Kıbrıs kökenli, T.C. uyruklu veya halen Türkiye’de ikamet eden ve çalışan Kıbrıslı Türkler,
- Çiftçiler
ve tarım işçileri,
- Sanayi,
Turizm ve diğer hizmet dallarında çalışacak kalifiye işçiler,
- Esnaf ,
zanaatkarlar, sermaye ve işletme sahipleri, çeşitli mesleklerdeki fikir
işçileri, çeşitli meslek dallarındaki uzman ve teknisyenler.
- Vasıfsız
işçiler.
GÖNDERİLECEK
İŞGÜCÜNÜN SAPTANMASI
MADDE 4- Üçüncü maddenin b, c ve e
fıkralarında kayıtlı işgücü için aşağıdaki koşullar aranır :
- Aile
başkanı veya aile sayılan kişi olmak,
- Medeni
haklarını kullanma ehliyetine sahip bulunmak,
- Kendisine
gösterilecek yöre ve sektörde istihdam edilmeyi kabul ve taahhüt etmek.
BÖLGE VE
AİLE SEÇİMİ ÖLÇÜTLERİ :
MADDE 5- Üçüncü maddenin b, c ve e fıkralarında
kayıtlı işgücü için bölge seçimi ölçütleri ve öncelikleri:
- Sosyal
uyum yeteneği yüksek olan nüfusun yaşadığı bölgeler,
-
Kıbrıs’taki istihdam dallarına yatkın bilgi ve beceriye sahip nüfusun yaşadığı
bölgeler,
- Nüfus
yoğunluğu fazla ve iskan sorunu büyük olan bölgeler,
- Deniz
yakını dağlık ve ormanlık bölgeler,
- İklimi
Kıbrıs’a benzer bölgeler.
MADDE 6 – Üçüncü maddenin b, c ve e
fıkralarında kayıtlı işgücü için aile seçimi ölçütleri:
Ailelerin
Türk Vatandaşı, anadillerinin Türkçe olması,
Aile reisinin
okuryazar, askerliğini yapmış bulunması, 45 yaşından büyük olmaması ve sağlık
durumunun verilecek işi yapmaya elverişli olması,
Aile
reisleri ve fertlerinin yurt dışına çıkmasına engel olacak kanuni
sakıncalarının bulunmaması.
MADDE 7 – Tarım kesiminden gidecek işgücü
için, köyler açısından:
- Yerleşik
durumda olmayan göçebelere,
- Yapılan
veya yapılması planlanan barajlardan göl sahası içinde kalan veya kalacak
köylere,
- 6831
Sayılı Orman Yasasının 13/B maddesi kapsamına giren orman içi köylere,
- Topraksız
nüfusun yoğun olduğu köylere,
- Tarihi ve
turistik değere sahip yerler üzerinde kurulmuş olan köylere, öncelik verilir.
MADDE 8- Aileler açısından:
- Topraksız
yahut yeterli toprağı olmayan ailelere,
- Yeterli
gelir getiren bir işe veya mülke sahip bulunmayanlara, öncelik tanınır.
BÖLÜM III -
ÖRGÜT
MERKEZİ
ÖRGÜT:
MADDE 9 – Türkiye’den Kıbrıs’ın Türk
Bölgesine aktarılacak işgücü ile ilgili politikayı saptamak, planlamak ve
koordinasyon hizmetlerini yürütmek üzere Kıbrıs Koordinasyon Komitesi bünyesinde
bir “İŞGÜCÜ PLANLAMA KOMİSYONU” kurulur. Bu Komisyon Kıbrıs Koordinasyon
Komitesi Başkanının başkanlığında aşağıdaki kuruluşların ve başkanlıkça
gereksinme duyulacak diğer kuruluşların üst kademe temsilcilerinden oluşur.
-
Genelkurmay Başkanlığı
- Milli
Savunma Başkanlığı
- İçişleri
Bakanlığı
- Dışişleri
Bakanlığı
- Maliye
Bakanlığı
- Sağlık ve
Sosyal Yardım Bakanlığı
- Çalışma
Bakanlığı (İş ve İşçi Bulma Kurumu Genel Müdürlüğü)
- Köy İşleri
ve Kooperatifler Bakanlığı (Toprak ve İskan İşleri Genel Müdürlüğü)
- Sosyal
Güvenlik Bakanlığı (Sosyal Sigortalar Kurumu Genel Müdürlüğü)
- Toprak ve
Tarım Reformu Müsteşarlığı
MADDE 10 –
İşgücü planlama komisyonunun görevleri şunlardır:
- Komisyonun
çalışma ilke ve yöntemini saptamak,
- İşgücü
aktarmasında izlenecek genel uygulama politikasını saptamak,
- Kıbrıs
Türk Federe Devletinden işgücü gereksinmesi konusunda gerekecek bilgi ve
istekler ışığında gerekli değerlendirmeleri yapmak ve uygulama birimlerine
değerlendirme sonuçlarını iletmek.
- İşgücü
gönderilmesine ilişkin genel zamanlama planını hazırlamak,
- Uygulama
birimleri arasında gerekli işbirliği ve koordinasyonu sağlamak ve ortaya
çıkacak darboğazlara çözüm getirmek.
UYGULAMA
BİRİMLERİ VE GÖREVLERİ:
MADDE 11 – Uygulama birimleri ve bu birimlerin
görevleri aşağıda belirtilmiştir.
Köy ileri ve
Kooperatifler Bakanlığı (Toprak ve İskan İşleri Genel Müdürlüğü):
Kıbrıs’ın
Türk Bölgesinde tarım işkolundaki işgücü gereksinmesini karşılamak üzere
Türkiye’de tarım sektöründe çalışıp da Kıbrıs’a gitmek isteyenlerden talep ve
taahhütname almak, değerlendirmek, sonuçlarını işgücü planlama Komisyonuna
bildirmek ve Kıbrıs’a gönderilmelerine karar verilenlerin Mersin’e
intikallerini sağlamak üzere gerekli tüm tedbirleri almak.
Çalışma
Bakanlığı (İç ve İşçi Bulma Kurum Genel Müdürlüğü):
Kıbrıs’ın
Türk Bölgesinde sanayi, turizm ve diğer hizmet sektörlerinde istihdam edilmek
üzere Türkiye’den Kıbrıs’a gitmek isteyenlerin talep ve taahhütnamelerini
almak, değerlendirmek, sonuçlarını işgücü Planlama Komisyonu’na bildirmek ve
Kıbrıs’a göndermelerine karar verilenlerin Mersin’e intikallerini sağlamak
üzere gerekli tüm tedbirleri almak.
Madde 12 – Kıbrıs’ın Türk Bölgesine
gönderilmesine karar verilen ve bu maksatla Mersin’e getirilecek olan işgücünün
Mersin’de kalacağı süre içinde iaşe ve ibatelerini sağlamak ve eksik kalan
formalitelerini de tamamlayarak Ada’ya intikallerini gerçekleştirmek üzere İçel
İş ve işçi Bulma Kurumu Şubesi bünyesinde bir “İŞGÜCÜ GÖNDERME KOMİTESİ”
kurulur.
Bu komite
İçel Valisinin başkanlığında aşağıdaki kuruluşların yöneticileri ile Valinin
uygun göreceği diğer yetkililerden oluşur.
- Emniyet
Müdürlüğü
- Toprak ve
İskan Müdürlüğü
- İş ve İşçi
Bulma Kurumu Şube Müdürlüğü
- Sağlık ve
Sosyal Yardım Müdürlüğü
MADDE 13-
İşgücü Gönderme Komitesinin Görevleri şunlardır:
Kıbrıs’a
gitmek üzere Mersin’e gelecek nüfusun uzun süre bekletilmesini ve yığılmasını
önlemek üzere uygulayıcı birimlerle devamlı haberleşme ve koordinasyonu
sağlamak.
Kafilelerin
geçici süre ile barındırılacakları yerin temini ve iaşeleri ile her türlü
tedbiri almak ve yürütmek,
Kafilelerin
beraberinde götürecekleri zati ve ev eşyalarının muhafazasını sağlamak,
Kıbrıs’a
gideceklerin eksik kalan formalitelerini ikmal etmek,
Kafilelerin
ve eşyalarının Kıbrıs’a intikallerini sağlamak,
Kıbrıs Türk
Federe Devleti Ankara Temsilciliği Mersin Şubesi ile gerekli işbirliğini
sağlamak.
BÖLÜM IV - MALİ
KAYNAKLAR
MADDE 14- Tarım sektöründen Kıbrıs’ın Türk
Bölgesine işgücü gönderilmesinin gerektirdiği masraflar, 2510 Sayılı Kanuna ek
1309 sayılı kanununa ek 1306 sayılı Kanununun bazı maddelerinin uygulama
şeklini gösterir Yönetmelik” esaslarına göre karşılanır. Bu fondan yapılacak
harcamalar gelecek Mali Yıl Bütçesinden talep edilir.
MADDE 15- Sanayi, turizm ve diğer hizmet
sektörlerinden Kıbrıs’ın Türk Bölgesine işgücü gönderilmesinin gerektirdiği
masraflar, Kıbrıs’taki işverenin katkısı ile oluşan fondan ve diğer
kaynaklardan karşılanır.
BÖLÜM V -
UYGULAMADA İZLENECEK YÖNTEM
GENEL
ESASLAR:
MADDE 16 – İşgücü aktarması süreci içinde
görev alacak Mülki Amirler, Toprak ve İskan Müdürleri, iş ve işçi Bulma Kurumu
Şube Müdürleri ve ilgili diğer yöneticilere, uygulamaya geçilmeden önce, işgücü
gönderilmesine ilişkin politik, hedef ve yöntemler açıklanır.
İŞGÜCÜ
GÖNDERİLMESİNE İLİŞKİN İŞLEMLER:
MADDE 17-
Tarım Sektöründen Gönderilecek İşgücü:
a – 2510 ve
buna ek 1306 Sayılı Kanun kapsamına giren ve daha önce Toprak ve İskan İşleri
Genel Müdürlüğüne Türkiye’de yerleştirilmeleri ve istihdam olanaklarına kavuşturulmaları
için başvurmuş olan göçebe grupları ve köy topluluklarına öncelik tanınır.
(Uygulamaya ilk başlanacak olan göçebe gruplarının ve köylerin listeleri
eklidir. Bu listelerde yer alan göçebelerin ve köylerin kendi aralarındaki
öncelik sırası ise, Kıbrıs’tan gelecek iş gücü talebinin niteliği ve
yönetmelikteki bölge ve köy seçim ölçütleri dikkate alınarak uygulayıcı birim
tarafından tespit edilir.)
Ancak,
bunların dışında kalan veya topraksızlık açısından büyük sorunları bulunan
köylerden gelecek istemler de, olanaklar elverdiği oranda değerlendirilir.
Bu
yönetmelik uyarınca, tarım sektöründen Kıbrıs’a gitmek isteminde bulunanlar,
Yönetmeliğin yürürlüğe girişinden itibaren en geç 3 ay içinde istemlerini
yazılı olarak ilgili mercilere yapmak zorundadırlar. Gerektiğinde bu süre
işgücü planlama komisyonu tarafından uzatılabilir.
b-Yukarıda
öncelikleri saptama göçebe grupları ve köy toplulukları ile Toprak ve İskan
Müdürlüklerince bizzat temas edilir ve istemde bulunanlardan talep ve taahhüt
formları, köy ihtiyar heyeti huzurunda usulüne uygun olarak alınır. Vilayetçe
saplanan tarihten sonra yapılacak talepler kabul edilmez.
Talep ve
taahhüt formları, Yönetmelikte yer alan aile seçim ölçütlerine uygunlukları
yönünden, il makamınca kurulacak bir komisyon eliyle değerlendirilecek,
gönderilmeye aday olanların köyler itibarıyla isim listeleriyle birlikte Toprak
ve İskan İşleri Genel Müdürlüğüne gönderilir.
Toprak ve
İskan İşleri Genel Müdürlüğüne illerden gelen talep ve taahhüt forumları ile
isim listeleri Kıbrıs’tan alınan taleplere göre değerlendirilerek
gönderilmeleri uygun görülenler için, gidecekleri yöre ile aile ve nüfus sayısı
belirlenmek suretiyle hazırlanacak listeler, onaylamak üzere, işgücü Planlama
Komisyonu’na iletildi.
Onaylanan
listeler Toprak ve İskan İşleri Genel Müdürlüğü tarafından, gerekli
formalitelerin tamamlanması için, süre de belirtilerek valiliklere ulaştırılır.
Taahhütname
verenlerin Kıbrıs’a intikalini sağlamak üzere, Toprak ve İskan Müdürlüğü ve İş
ve İşçi Bulma Kurumu Şube Müdürlüğünün işbirliği ile, gidecekleri gerekli
Kıbrıs için geçerli işçi pasaportu naahalinde verilir. Diğer formaliteler de en
geç verilen süre içinde tamamlanacak sonuç toprak ve iskan işleri Genel
Müdürlüğüne bildirilir.
Toprak ve
İskan İşleri Genel Müdürlüğünden verilecek nakit talimata çerçevesinde mahalli
örgütçe hazırlanacak nakil plansına göre işgücünün Mersin’e intikali sağlanır.
Ve işgücü gönderme komitesine zamanında bilgi verilir.
MADDE 18 – Sanayi, Turizm ve diğer hizmet
sektörlerinde gönderilecek işgücü
Sanayi,
Turizm ve diğer hizmet sektörlerinde ilişkin işgücü talepleri isimli veya
isimsiz olarak, İş koşulları da belirtilmek suretiyle, Kıbrıs Türk Federe
Devletinin yetkili mercilerine iş ve işçi bulma kurumu genel müdürlüğüne
ulaştırılır.Alınan talepler, bu yönetmelikte yer alan ve işgücü planlama komisyonu tarafından saptanan ilkeler ışığında değerlendirilerek, iş ve işçi Bulma Komisyonu Genel Müdürlüğü tarafından merkez ve taşra örgütleri eliyle karşılanır.
Kıbrıs’a
gönderilecek işgücünün, meslek ve iş dalları listeleri, bilgi için işgücü
Planlama Komisyonu’na ve gönderme işlemlerinin yapılması için Mersin İşgücü
Gönderme Komitesine iletilir.
MADDE 19- On yedinci ve on sekizinci
maddelerde belirtilen işgücü dışında kalanlar, Kıbrıs’a gidişleri ile ilgili
başvurularını doğrudan doğruya veya Kıbrıs Türk Federe Devleti Ankara
Temsilciliği aracılığı ile Kıbrıs Türk Federe Devleti Planlama ve Koordinasyon
Bakanlığına yaparlar.
BÖLÜM V -
DİĞER HÜKÜMLER
MADDE 20 – Kıbrıs’a çalışmak üzere gidenler,
Kıbrıs’ın Türk Bölgesinde mevzuata uymakla yükümlüdür.Gönderilecek işgücüne Kıbrıs’ta sağlanacak olanaklar, tanınacak olanaklar ve Türkiye’deki sosyal güvenliklerine ilişkin hususlar Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kıbrıs Türk Federe Devleti arasında yapılacak bir protokolle saptanır.
Çeşitli
maddelerle, Kıbrıs Türk Federe Devleti tarafından Türkiye’ye iade edilmelerine
karar verilenlerin, sait şekilde dönenlerin dönüş masrafları karşılanmaz ve
bunlar dönüşlerinde 2510 ve buna ek 1306 sayılı Kanun hükümlerinden yararlanamazlar.
MADDE 21 – Kıbrıs’a gitmesine karar
verilenlerden, askerlik, hastalık, ölüm ve benzeri haller dışında kalan
nedenlerle, kendilerine tebliğ edilen tarihte hazır olmayanlar haklarını
kaybetmiş sayılırlar.
MADDE 22 – İşgücü’nün Kıbrıs’a gönderilme
süreci içinde yapılacak olan nakil, iaşe ve ibate masraflarından yalnız Türkiye
İçindeki son yönetmeliğin mali kaynakları bölümünde belirtilen fonlarda
karşılanır.
MADDE 23 – Üçüncü maddenin b, c ve
fıkralarında belirtilen nileler, sadece ev eşyası zati eşya olmak üzere en çok
500 kg. ağırlığında eşyaların beraberlerinde götürebilirler, Ancak mesleğin
gerektirdiği araç ve gereçler bu sınırlamanın dışındadır.
BÖLÜM VII - İSTİSNAİ
HÜKÜMLER
MADDE: 24 – Kıbrıs’a gidecek işçiler için, iş
ve İşçi Bulma Kurumu Genel Müdürlüğü tarafından uygulanan “Yurt Dışında İşe
Yerleştirme Hizmeti Yönetmelik”in 67. Maddesinin 2. Paragrafı uygulanır.
MADDE 25 – Taramanın veya büyük bir
çoğunluğunun Kıbrıs’ın Türk Bölgesinde gönderilmesi düşünülen köyler ve
topluluklar hakkında, bütünlüğün bozulması amacıyla, bu yönetmeliği 6.
Maddesinin b fıkrasındaki koşullar aranmayabilir.
MADDE 26- Birinci ve İkinci Barış Harekatının
fiilen katılan Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarından şehit aileleri ve
ebeveyni, malül gaziler ve gazilerden Kıbrıs’ın Türk Bölgesine gitmek
isteyenlere, bu Yönetmelik kapsamına giren gruplara nazaran öncelik tanınır.Bunlarla ilgili talepler Milli Savunma Bakanlığınca alınan ve gönderilmeye aday olanların isimleri, Kıbrıs’ta istihdam dalları da belirtilerek işgücü planlama Komisyonu aracılığı ile Kıbrıs Türk Federe Devleti yetkilileri makamlarına intikal ettirilir.
Bu şekilde
Kıbrıs’a gidecek olanlar da, bu Yönetmelik kapsamını içinde diğer gruplara
tanınan haklardan yararlandırılırlar.
BÖLÜM VIII - YÜRÜRLÜK
MADDE 27 – Bu Yönetmelik Bakanlar Kurulunca
onaylandığı tarihte yürürlüğe gider.
MADDE 28 – Bu Yönetmeliği Bakanlar Kurulu
yürütür.
(Bu Yönetmelik 7/9514 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulmuştur.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder