17 Mayıs 1990 tarihinde 22 sanatçı, yazar ve sanatseverin bir araya gelmesi
ile oluşturulan Kıbrıs Türk Sanatçı ve Yazarlar Birliği, bir yıllık çalışma
dönemini geride bırakmış bulunuyor. Haşmet Gürkan başkanlığında Ahmet An, İlkay
Adalı, Tamer Öncül, Neşe Yaşın ve Nilgün Kozal’dan oluşan Yönetim Kurulu, bu
süre içinde 15 defa, gündemli toplantı gerçekleştirmiş ve üstlendiği görevleri
yerine getirmeye çalışmıştır.
Bazı tüzük maddesi değişiklikleri ile 10 Ekim 1990 tarihinde resmen tescili
yapılan Birliğimiz, başlangıçta HAS-DER lokalinde, daha sonra da Gençlik
Merkezi’nde her Perşembe üye toplantıları düzenlemiş ve geçen süre içinde konuk
bir konuşmacının da katıldığı 17 “Perşembe Sohbeti” gecesi gerçekleştirmiştir.
Tarih, konuşmacı ve konularına göre Perşembe Sohbetleri’nin dökümü şöyledir:
1. 7 Haziran
1990, Hardi Fedai, Yüzyılımızın başında Kıbrıslı Türk sanatçı ve yazarlar
2. 19 Temmuz
1990, Ahmet An, 1940’lı yıllarda düşün yaşamımızdan örnekler
3. 2 Ağustos
1990, Aylın Örek ve İnci Kansu, Belçika ve Türkiye’de açılan Kıbrıslı Türk
sanatçıların resim sergilerinden izlenimler
4. 13 Eylül
1990, Aşık Mene, Kıbrıs Türk sanatçısı ve gündem
5. 20 Eylül
1990, Mustafa Gökçeoğlu, H.A.Mapolar’ın 71. doğum gününde onu anma gecesi
6. 27 Eylül
1990, Yaşar Ersoy, KKTC-TC Kültür Protokolu ve Kıbrıs Türk Tiyatrosuna aranan
çözümler
7. 11 Ekim 1990,
Osman Türkay, Şiire bakışı
8. 18 Ekim 1990,
Cevdet Çağdaş, Kıbrıs Türk Etnografya Müzesinin kuruluşu ve C. Çağdaş’ın sanat
yaşamı
9. 1 Kasım 1990,
Hizber Hikmetağalar, Feride M. Hikmet’in şiiri ve yaşamı
10. 22 Kasım
1990, Tegi Münir Bodamyalızade, Bizde eski sinemalar, eski tiyatrolar
11. 29 Kasım
1990, Kıbrıs’ta Türk hafif müziği üretilmesinde karşılaşılan sorunlar ve müzik
sanatçılarının telif hakları
12. 27 Aralık
1990, Mağusa Komedi Tiyatrosu sanatçıları, “Salise’nin Bendoları” oyununun
değerlendirmesi
13. 15 Ocak 1991,
Niyazi Kızılyürek, Kimlik ve İktidar
14. 7 Şubat
1991, Feriha Altıok, Şiir sanatı üzerine kişisel bir değerlendirme
15. 14 Şubat
1991, Ahmet C. Gazioğlu, Atatürk Enstitüsü’nün kuruluş çalışmaları
16. 28 Şubat
1991, Neriman Cahit, Dünyada ve Kıbrıs’ta kadın
17. 21 Mart
1991, K.T.Kadm Örgütleri ve ilgili kişilerin katıldığı Forum, Kadının sosyal
yaşamdaki yeri.
Yukarıdaki etkinliklerin kamuoyuna duyurulmasında bize yardımcı olan
basın kuruluşlarına müteşekkiriz. Üyemiz Neriman Cahit’in Ortam gazetesinde
sohbet toplantılarının geniş özetini yayımlaması da, daha geniş kitlelere
ulaşmamızı sağlamaktadır, ona da teşekkür borçluyuz.
Bu arada ülkemizi ziyaret etmiş olan dört yazarla da serbest konulu
toplantılar düzenledik. 30 Ağustos 1990’da Muzaffer İzgü ile, 17 Kasım’da
Nevzat Yalçın ile, 17-18-19 Aralık 1990’da Aziz Nesin ile, 11 Mart 1991’de de Erdal
Atabek’le birlikte söyleşiler yaptık.
Rum
kesimindeki Kıbrıslı Yazarlar Birliği’nin konuğu olarak ülkemizi ziyaret eden
Aziz Nesin, örgütümüzün kurulmasından önce Kıbrıslı Türk yazarlarla buluşma
önerisini 13 Ocak ve 3 Mart 1990 tarihlerinde yapan Rum yazar örgütü ile bizim
temasa geçmemizi de sağlamıştır. 17 Aralık sabahı Türk basın temsilcilerinin de
katıldığı basın toplantısı, akşamı “Aziz Nesin’in eserleri üzerine bir konuşma
ve örneklerin sunulması” etkinliği yer aldı. 18 Aralık akşamı Aziz Nesin’in de
katıldığı Kıbrıslı Rum ve Türk sanatçı ve yazarların tanışma toplantısı, 19
Aralık akşamı da bir müzik etkinliğini izleme olanağını sağladık. Bu üç günlük
etkinlikle ilgili olarak daha ayrıntılı bilgiler 22 Aralık 1990 tarihli Yeni
Düzen gazetesinde verilmiş olduğundan tekrarlamak istemiyorum. Ancak bu üç
gün içinde, Rum kesiminden 17 sanatçı ve yazar ile 11 gazetecinin Türk
kesimine 19 Aralık günü geçtiğini, 17-18-19 Aralık tarihlerinde de toplam 80 kişi (6 yazar, 6
karikatürist, 5 şair, 4 tiyatrocu, 1 ressam ve 8 gazeteci ile 25 Temas Grubu
üyesi ve diğer kişiler) olarak Türk kesiminden Rum kesimine geçiş yapıldığını
belirtmeliyim. Aziz Nesin ile Rum konukların öğle yemeği masrafını üstlenen
Lefkoşa Türk Belediyesi Başkanı’na mektupla teşekkür edilmiştir.
Bu
arada Birliğimiz üyesi Kutlu Adalı ile Ahmet An’ın Rum kesimindeki Yeni Kıbrıs
Derneği’nin yıllık toplantısına katılmaları için çağrı almalarına karşın geçiş
izninin kendilerine verilmemesi, aynı şekilde Satirigo Tiyatrosu’nun bir
oyununun galasında bulunmak üzere çağrılan 10 kişilik Birlik heyetimize, geçiş
izni verilmemesi basın bildirisiyle protesto edilmiştir.
Türkiye’nin Lefkoşa Büyükelçiliği aracılığı ile adamıza gelip program
sunan sanatçıların etkinliklerine katılmak isteyen üyelerimiz için, az sayıda
da olsa davetiye sağlanarak, onların buralara gidişinde aracı olunmuştur. 19
Ocak’ta yapılan Barış Yürüyüşü’nde Birliğimiz temsil edilmiştir. Birlik
üyelerinin ürünlerini yayımlama olanağı olarak düşünülen bir yıllık çıkarma
çabamız, ne yazık ki mali zorluklar yüzünden gerçekleştirilememiş, fakat üyelerimiz
çeşitli yayın organlarından yararlanmayı sürdürmüşlerdir.
Görüldüğü gibi K.T.Sanatçı ve Yazarlar Birliği, geçen bir yıl içinde hiç de
azımsanamayacak etkinlikler gerçekleştirmiş ve toplumumuz içinde kendisine bir
yer edinmiştir. Kuruluşumuz öncesi ve sırasında gözettiğimiz “Kıbrıs Türk
sanatına emek veren herkese açık olma, kişisel dargınlıkları değil, toplumsal
çıkarların ön plana çıkarılması” ilkesini hayata geçirdiğimiz inancındayım.
Etkinliklerimiz gerek sağ, gerekse sol kesimde olumlu ve olumsuz
hareketlenmelere yol açmıştır. Bunları doğal kabul, ediyorum. Bu arada basında
yer alan iki saptamayı burada yinelemek istiyorum. Ressam Kemal Ankaç, 22 Nisan
1991 tarihli Yeni Düzen’de şöyle diyor:
“Sanatçılar gerçek anlamda bir üretimden çok, “isim yapma” peşindeymişler
gibi bir izlenim edindim. Bu gün Kıbrıs Türk Resmi, “isim” adına yarışmaktan
çok, “dayanışma ve yardımlaşma” ihtiyacını gerektiriyor. Kimseyi zan altında
bırakmak istemiyorum. Bu söylediklerim benim için de geçerli. Kıbrıs Türk Resmi’nin
geleceği, bence parlak ve önü açık. Yeter ki “isim ve mitos yaratma savaşını
bırakalım.”
Ankaç arkadaşın görüşlerine aynen katılıyorum ve bunun bütün sanat dalları
için geçerli olduğunu söylüyorum. Bir diğer katıldığım saptama da 6 Mayıs 1991
günkü Kıbrıs gazetesinde fotoğraf sanatçısı Tansu Eyüboğlu tarafından dile
getirimiştir:
“Bence toplumumuzdaki sanat olaylarının en büyük eksikliği saygın sanat
eleştirmeni ve sanatsal dış temasların olmayışıdır... Sanatsever satın aldığı
sanat eserinin veya sanatçısının sanat düzeyini bilmek ister. Bu da eleştiri
sisteminin gelişmesiyle oluşabilir... Bence ülkemizdeki nüfus oranına göre çok
gibi görünen sanatçı miktarının oluşumunun nedeni, eleştiri mekanizmasının
olmayışıdır.”
Tansu Eyüboğlu’nun dediği gibi, sanatçı ve yazarlarımız eleştiriye
muhtaçtır. Ama ne yazık ki toplumumundaki bazı çevreler, eleştiriye tahammül
gösterme eğiliminde olmadıklarından, bu kurum geliştirilememekte, basın
organlarımız da eleştirel yazılara yer vermemeyi tercih etmektedirler. O
nedenle kısır çekişmeler, sağlıklı ortamlarda, sağlıklı değerlendirmelerle yer
değiştirememektedir. Bu konuda gerek bizlere, gerekse yayın organlarına büyük
görevler düşmektedir. Farklı görüşlere hoşgörü gösterme ve tartışıp doğruyu
bulmaktan kaçınmama, en önemlisi, “her şeyi ben bilirim” havasına girmeden,
daima yeni bilgilerle ve öğrenmeye açık olma kılavuzumuz olmalıdır.
Kıbrıs Türk Sanatçı ve Yazarlar Birliği’nin yeni çalışma yılında, başta
koyduğu “kişisel değil, toplumsal yarar” ilkesinden hiç sapmadan, daha geniş
kesimleri örgütlemesini ve gücü oranında çalışmalarını sürdürerek, Kıbrıs Türk
kültürünün daha da ileriye götürülmesinde demokrat ve onurlu kişilerin örgütlü
gücü olma görevini sürdürmesini dilerim.
(“Ahmet
An-Birlik Yazmanı” imzasıyla Ortam gazetesi, 3 Haziran 1991)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder